Wat is een schokkende gebeurtenis?
Een leerling die een schokkende gebeurtenis heeft meegemaakt, kan alle steun gebruiken. Een docent kan een leerling helpen om de gebeurtenis te verwerken. Bijvoorbeeld door te luisteren en begrip te tonen. Het KJTC ondersteunt leerkrachten met praktische tips en adviezen.
Hoe reageert een jongere op een schokkende gebeurtenis?
Iedereen gaat anders om met een schokkende gebeurtenis. De één is boos, de ander sluit zich af of is zichtbaar verdrietig. Verwerken kost tijd en gaat soms samen met klachten. Denk daarbij aan slapeloosheid, plotselinge gedragsverandering en concentratieproblemen. Houd gedragsveranderingen goed in de gaten en toon begrip. Is er merkbaar niets (meer) aan de hand? Dan betekent dat hopelijk dat de verwerking goed gaat en het kind spontaan herstelt. Maar blijf alert, want sommige leerlingen uiten klachten nu eenmaal minder dan andere. Bovendien gaan leerlingen met een andere culturele achtergrond mogelijk anders om met verdriet. Vraag hiervoor begrip van klasgenoten.
Wat kan een leerkracht doen om een leerling te helpen?
Het is belangrijk dat de leerling weer een vast ritme krijgt. Houd daarom zoveel mogelijk vast aan het lesrooster, maar geef de leerling af en toe ook de ruimte om over de gebeurtenis te praten. Dat kan privé buiten de les of juist klassikaal. Ook andere activiteiten kunnen de leerling helpen om een schok te verwerken. Laat de klas bijvoorbeeld een opstel schrijven over wat er is gebeurd. Als er na drie maanden nog geen verbetering bij de leerling te zien is, bespreek dit dan met de ouders, zodat zij eventueel professionele hulp kunnen inschakelen.